Gsforex nedir sunnet no Brasil


SNNET NEDR Snnet, Hz. Peygamberin devaml olarak yapt ve bir mazeret olmakszn terketmedii eydir. Hz. Peygamberin farz ve vacip olmayarak eapt ve bize emrettii ibadetlerdir. Birisini bir ey yaparken grp de bir ey demezse veya onu yapn derse, o da snnet olur. Burada yaplan ii beenmesi, ou seja, raz olmas ve bundan sonra bu iin yaplmasn emretmesi, o iin snnet olduunu gsteriyor. QuotNamaz klmakquot bir farzdr, ayrnts ise hadislere braklmtr. Namazlarn rekat saylar, klnma biimleri ayette ayrntlar ile verilmi deildir. Te o zaman snnetlere uymamz gerekecek, quotBen namaz nasl klyorsam siz de yle kln. quot Yani snnetler ile namazn nasl klnaca anlatlmaktadr. QuotAllahn kitabna, Peygamberin snnetine sarlrsanz oi saptmazsnz. quot (Hakim) quotmmetim bozulunca, snnetime uyana ehid sevab verilir. quot (Hakim) quotSnnetimden yz eviren benden deildir. quot (Mslim) Farz, Vacip ve Snnet arasndaki fark: Farz inkar eden kimse dinden kar Vacibi inkar eden kimse dinden kmaz ama gnah ilemi olur, snnette vacip kadar olmasa da inkar eden kimse yine gnah ilemi olur. Ama aralarnda fark vardr, rnein namazn vaciplerinden herhangi birinin terkedilmesi namaz bozmaz. Namazn vaciplerinden biri sehven terkedilmise sehiv secdesi yapmak gerekir. Eer kasten terkedilmise, namazn iade edilmesi yani yeniden klnmas gerekir. Namazda snneti terk etmek, namaz bozmaz, sehiv secdesi yapmay da gerektirmez. Ama kasten snnetlerin terkedilmeleri, alnacak sevab azaltan davranlardr. Vaipleri kasten terk etmek namazn yeniden klnmas gerektirir. Snnetleri kasten terk etmek namazn yeniden klnmas gerekmitmez ama namazn sevab azaltr. Ey iman edenler, rku edin, secde edin, Rabbinize kulluk edin ve hayr ileyin ki kurtulua eresiniz. (Hac Suresi, 77. Ayet) Snnet em szlk anlam, ldquoyol, gidi, tabiat, prensip, kanunrdquo demektir. Terim anlam ise, Peygamber Efendimizin (a. s.m.) sz ve fiillerinin ve takrirlerinin tm mnsna gelir. Takrir. Bir konuda skt etmekle, o ii reddetmemek demektir. Hadis-i erifler, yetleri aklarlar. Yetlerde ksa ve z olarak beyan edilen lh maksatlar izah ederler. Kuranda yer almayan bir konuda ise hkm ortaya koyarlar. LdquoNamaz klnrdquo emri z hlindedir ayrnts ise hadislere braklmtr. Namazlarn rekat saylar, klnma biimleri yette ayrntlar ile verilmi deildir. O halde, snnet olmasayd, ldquoNamaz klnrdquo emri nasl yerine getirilecekti ldquoBen namaz nasl klyorsam siz de yle kln. rdquo (Hadis-i erif). Ayn ekilde, ldquoZekt verinrdquo emrinin de tafsilat ve teferruat hadis-i eriflerle sabit olmutur. Bedizzaman Hazretleri, hadis-i erifler iin ldquoKur39an39n birinci tefsirirdquo ifadesini kullanr. Allah Resulnn (a. s.m.), Kur39an yetleri hakknda yapt aklamalar ldquoilk tefsirrdquo olduu gibi, sorulan fkh sorulara verdii cevaplar da ilk fetvalardr. Keza, yapt itihatlar da ilk itihatlardr. Allah Resul (a. s.m.) mmetine seu hususta rehber olduu gibi bu noktada da nclk etmitir. Ldquoittikleri haberi, Peygambere veya yetki sahibi kimselere gtrselerdi, onlarn arasndan hkm karmaya gc yetenler, onun ne olduunu bilirlerdi. rdquo (Nisa Sresi, 483) Sua maksada farkl yoldan gidilir. Zengin olmann yoluyla, alim olmann yolu birbirinden ayrdr. Birincisinde, ekonominin kendine tem kurallarna harfiyen uyulacak ve bu sahada muvaffak olmu kimseler taklit edilecektir. Kincisinde ise, ilim sahasnda sz sahibi zatlara talebe olunacaktr. Lh hakikatlere ermek de, ancak, bu sahann yetkili ve vazifelisi olan zatlarn izinden gitmekle mmkn olabilir. LdquoHak ve hakikat, nbvvet iindedir ve nebler elindedir. Dallet, er ve hasret, onun muhalifindedir. rdquo (Lem39alar, On yedinci Lem39a) Snnete tbi olmay Allah sevgisinin art olarak takdim eden bir ainda-i kerime: ldquoDe ki, Allah seviyorsanz bana uyun ki, Allah da sizi sevsin ve gnahlarnz balasn. Allah ok balayan ve esirgeyendir. rdquo (Al-i mran Sresi, 331) Resulllah Efendimiz (a. s.m.), Allah39n sevdii ve raz olduu rnek insandr. Ona uimayan kimsenin Allah sevgisi, szde kalmaya mahkmdur. Hakikat bu iken, sadece amel etme vehmine kaplarak snnetten yz evirmek, Allah39n sevdii zata benzemeyi terk etmek demektir. Bir insan, Kur39- Kerim39i hadislerin nda deil de kendi fikriyle yorumlamaya kalkrsa, ortaya kacak yol Allah Resulnn (a. s.m.) deil, o adamn ahs yolu olacaktr. Bu yolun ise nereye kaca bellidir. Kur39an39 anlamaktan maksat onu yaamak ve yaatmaktr. Bu noktada, en byk rehber Allah39n Resuldr (a. s.m.). Bu gerei bizzat Kur39an yetlerinden okuyalm: ldquoPeygamber tamanho neyi verdiyse onu aln, tamanho Veye neyi yasakladysa ondan da saknn. Allah39tan korkun, nk Allah39n azab etindir. rdquo (Hair Sresi. 597) ldquOO, kendiliinden konumaz. Onun konumas ancak indirilen bir vahiy iledir. rdquo (Necm Sresi, 533-4) ldquoKim Resule itaat ederse, Allah39a itaat etmi olur. rdquo (Nisa Sresi, 480) ttiba - snnet denilince, Allah Resulnn (asm) izinden gitmeyi ve bylece seu konuda Istikamet zere olmay anlyoruz. Imdi, kendi nefsimize você soruyu soralm: Bir mmin, asr-saadete kavusayd ne yapacakt Elbette ki, Allah Resuln (asm.) Seu marido adm adm takip edecekti. Yle deil mi te bugn, Onun (asm.) Snnetlerine harfiyen uymak da ayn mny tar. Bedizaman Hazretleri, snnetleri ana guruba ayrlr: ldquoResul-i Ekrem Aleyhissalt Vesselmn Snnet-i Seniyesinin menba tr: Akvali, efali, ahvalidir. rdquo (Lem39alar, Em Birinci Lem39a) Demek oluyor ki, Resulullah Efendimizin (asm) o mukaddes snnetleri, ldquombarek lisanndan Dklen nurlu cmlelerrdquo ldquoicra ettii ilerrdquo ve ldquohliyle insanlk lemine sergiledii rnek ahlkrdquo tan oluuyor. Bir Mslman, O Nebiler Nebisini (a. s.m.) taklit etmee, farzlardan balar. Allah39n emirleri farz olmakla birlikte, Allah Resulnn (a. s.m.) onlar ilemesi cihetiyle, ayn zamanda snnettirler. Yani, Allah39n emirlerine harfiyen uyan ve yasaklarndan hassasiyetle kanan bir mmin, snnetin farz ksmn yerine getirmi olur. Farzlar yerine getiren bir mmin, manev terakkisini nafile ibadetlerle srdrr. Nafile denilince, farz ve vacip dnda kalan ibadetler anlalr. Namazlarn snnetleri nafile ibadet gurubuna girdii gibi, kuluk namaz, tahiyye-i mescit namaz, gece namaz gibi nice nafile ibadetler de vardr. Ldquodt - haveenerdquo ise, Allah Resulnn (a. s.m.) yeme, ime, oturma gibi beer fiilleridir. Bunlarn seu biri, insanlar iin gzel birer rnektir. Bir mmin, adet olarak seu gn icra ettii bu gibi ileri, Allah Reslnn (a. s.m.) yapt ekilde yapmaya alrsa, ayr bir feyiz kayna daha bulmu ve dnya ilerinde bile huzuru yakalama imknna kavumu olur. LdquoSnnet-i Seniyyeye ittiba kendine adet eden, dtn ibadete evirir, btn mrn semeredar ve sevapdar yapabilir. rdquo (Lem39alar, Em Birinci Lem39a) Ahval grubuna giren snnetlere gelince, bunlar ldquotakvadan, muhabbetten, gzel ahlkn btn ubelerinden, insan seciyelerin en stnlerinden ve beer Karakterlerin en salamlarndanrdquo rlm ve dokunmu muhteem bir tablo tekil ederler. Kalbin Allah sevgisi ve Allah korkusuyla dolu olmas da hl grubuna giren snnetlerdendir. Ldquoinizde Allah en ok sete benim. Ve Ondan en fazla da ben korkarm. rdquo (Hadis - erif)

Comments

Popular Posts